Ochrona przed hałasem
W ramach rozbudowy Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku przewidziano i zrealizowano szereg dodatkowych działań technicznych, technologicznych i organizacyjnych związanych z ograniczaniem zasięgu hałasu lotniczego. Objęły one:
- Wprowadzenie procedury płynnego podejścia do lądowania (CDA); celem techniki CDA jest zapewnienie załogom warunków do optymalizacji profilu podejścia do lądowania statku powietrznego w celu zredukowania wpływu hałasu lotniczego na otoczenie i w miarę możliwości, zredukowania zużycia paliwa lotniczego i emisji spalin.
- Ustanowienie standardowych procedur dolotów i odlotów: procedura STAR (Standard Terminal Arrival Route), której celem jest zapewnienie załogom warunków do optymalizacji profilu podejścia do lądowania statku powietrznego w celu zredukowania wpływu hałasu lotniczego na otoczenie i w miarę możliwości zredukowania zużycia paliwa lotniczego oraz emisji spalin; procedura SID (Standard Instrument Departure) służy do uporządkowania ruchu odlotowego; procedury te są stale optymalizowane.
- Wykluczenie możliwości powstania na lotnisku stanowiska do prób silników.
- Ograniczenie liczby lotów w porze nocnej zgodnie z proporcją operacji pory dnia i pory nocy ustaloną w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia: „Rozbudowa Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy”.
- Ustalenie procedury odladzania samolotów przy wyłączonych silnikach.
- Zmianę floty i miejsc postojowych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
- Wprowadzenie systemu ciągłego monitorowania hałasu lotniczego.
- Kontrolę certyfikatów hałasowych użytkowanych na lotnisku samolotów.
- Ustanowienie sprawozdawczości obejmującej przekazywanie organom ochrony środowiska kwartalnych raportów z wynikami pomiarów charakteryzujących parametry klimatu akustycznego wokół lotniska.
- Inicjowanie merytorycznego wsparcia procesu sporządzania i zatwierdzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego okolic lotniska.
- Dostarczanie zgodnie z wymaganiami przepisów ochrony środowiska niezbędnych, zweryfikowanych pomiarowo danych do sporządzania: miesięcznych raportów z wynikami pomiarów charakteryzujących parametry klimatu akustycznego wokół lotniska; planów zagospodarowania przestrzennego okolic lotniska; map akustycznych miasta Gdańska.
Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o. na bieżąco współpracuje z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej w zakresie optymalizacji profili tras dolotowych i odlotowych nad terenami zabudowanymi w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska.