Nowoczesny system świetlny
Nocą wszystkie operacje związane z ruchem samolotu na drogach gdańskiego lotniska umożliwia najnowocześniejszy system świetlnych pomocy nawigacyjnych fińskiej firmy IDMAN OY. Zdalnie sterowany z wieży kontroli ruchu lotniczego posiada zasilanie rezerwowe zgodne z wymaganiami ICAO.
Na pasie startowym na kierunku zasadniczym 29 stosowany jest układ geometryczny typu ALPHA-ATA. jego długość wynosi 900 metrów z poprzeczką w odległości 300 metrów od progu. Nocą układ przypomina świecący krzyż złożony z 123 opraw i osi błyskowej wyposażonej w 30 opraw emitujących cykliczne sygnały świetlne. Początek i koniec pasa startowego sygnalizują odpowiednio: zielone i czerwone lampy progowe oraz poprzeczki skrzydłowe. |
Oświetlają je niebieskie lampy krawędziowe o mocy 45 W umieszczone w płycie lotniska. W 2004 roku rozpoczęto instalację świateł PAPI na podejściu pomocniczym 11, dzięki temu możliwym będzie wykonywanie podejścia instrumentalnego na obu kierunkach drogi startowej. Zależnie od warunków atmosferycznych i widoczności kontrolerzy kierujący ruchem wybierają jeden z pięciu wcześniej zaprogramowanych poziomów natężenia światła: 1, 3, 10, 30 lub 100 %. Sprawność działania systemu oświetleniowego zapewniają dwie główne i jedna rezerwowa linia zasilająca, dwie stacje transformatorowe oraz dwa generatory prądotwórcze. |
Oznakowanie dzienne
Obok systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych, który jest sterowany z wieży kontroli ruchu lotniczego gdańskie lotnisko posiada oznakowanie dzienne:
- RWY: progu, strefy przyziemienia, osi, stałej odległości, oznaczenia RWY, krawędziowe;
- TWY: osi, krawędziowe, miejsc oczekiwania;
- Stanowisk postojowych.