Uśmiechnięta Gdynia
Organizatorem konkursu były firmy AMS i Eskadra. Konkurs ogłoszono 15 grudnia 2005 roku podczas konferencji "Bramy Kraju", dotyczącej marketingu miast i regionów. Konkurs nagradza najlepsze rozwiązania kreatywne w promocji miast, regionów i produktów turystycznych. Ma też zapoczątkować mądrą modę na inwestowanie w promocję zewnętrzną miejsc i skuteczne zarządzanie przestrzenią miejską.
Przedsięwzięcie jest skierowane do jednostek zajmujących się zawodowo lub zainteresowanych promocją miast i miejsc, głównie samorządów. W zamyśle organizatorów rywalizacja o najlepsze witacze mogłaby zapoczątkować cykl konkursów na temat marketingu miejskiego, promujących najlepsze rozwiązania w tej dziedzinie.
Na konkurs zgłoszono 56 prac w trzech kategoriach:
Podczas oceny jurorzy brali pod uwagę następujące cechy:
W kategorii "Witacz istniejący" nagrodę zdobyło miasto Gdynia za witacz "Uśmiechnij się - jesteś w Gdyni". Nagrodą jest kampania reklamowa na nośnikach AMS.
W kategorii "Witacz projektowany" nagrodę zdobyło miasto Bełchatów za witacz "Bełchatów - daj się skusić". Nagrodą jest 20 000 zł na realizację projektu.
W kategorii "Komercyjny produkt turystyczny" nagrodzono gminę Kartuzy za projekt zagospodarowania turystycznego "Złotej Góry" w Brodnicy Górnej. Nagrodą jest opracowanie kampanii promocyjnej od agencji Eskadra.
Organizatorzy dodatkowo przyznali specjalne wyróżnienie dla Ostrowa Wielkopolskiego za istniejące witacze z hasłem "Tu mieszkam" i postaciami znanych osób - mieszkańców Ostrowa. Przedstawiciele zwycięskich miast i gmin otrzymali dyplomy i wyjątkowe statuetki ze szkła i granitu.
Piotr Parnowski, Prezes AMS i przewodniczący jury, tak podsumował konkursowe zmagania samorządów: "Kiedy pierwszy raz postanowiliśmy przyjrzeć się polskim witaczom, wydawało się, że wprawdzie tego typu konstrukcji jest w kraju mnóstwo, ale najczęściej są one zaniedbane i nieciekawe. Konkurs pokazał, że jest całkiem sporo miast i gmin, w których myśli się jednak o witaczach i chce jak najlepiej powitać przyjezdnych. Zobaczyliśmy też, jak istotną rolę odgrywa otoczenie i kontekst, w którym jest usytuowany witacz.
Nie zawsze i nie wszystkim udaje się trafić w dziesiątkę, ale widać wyraźnie, że poszukiwania trwają. I o to przecież chodzi. Prace nadesłane na nasz konkurs uzmysławiają też, jak trudną sztuką jest wymyślenie, a potem zbudowanie dobrego, skutecznego marketingowo witacza.
Jak na pierwszy konkurs o tej tematyce, napłynęło bardzo dużo prac, co oznacza, że zainteresowanie marketingiem miejscowości jest spore. Gminy szukają sposobów na skuteczną promocję i warto im w tym pomagać."
Źródło: www.gdynia.pl