LOTOS na lotnisku
- Podpisanie listu to tylko pierwszy krok w tworzeniu konkurencyjnego rynku dostaw paliw lotniczych w Polsce - komentuje Jarosław Kryński, wiceprezes Zarządu, dyrektor ds. handlu Grupy LOTOS S.A. - To porozumienie otwiera przed Grupą LOTOS i Portem Lotniczym możliwości szerokiej współpracy na lotnisku w Gdańsku, z której skorzystają przede wszystkim region i jego mieszkańcy.
Postanowienia zawarte w liście intencyjnym pozwolą na wybudowanie na gdańskim lotnisku lotniczej bazy paliwowej, zgodnej ze standardami międzynarodowej organizacji ds. operacji lotniskowych, skupiającej m.in. producentów paliw, porty oraz linie lotnicze. W jej skład wchodzą czołowe koncerny naftowe, takie jak ExxonMobil, Shell, BP, Agip, Texaco, Statoill, Kuwait Petroleum oraz IATA (International Air Transport Association).
Na wybudowanie bazy LOTOS potrzebował będzie 6 do 8 miesięcy od daty zatwierdzenia stosownego biznesplanu. W ramach inwestycji LOTOS wybuduje nowe zbiorniki na paliwo lotnicze, które będzie dowożone bezpośrednio z rafinerii. Bazę i autocysterny obsługiwać będzie siedmiu wysoko wykwalifikowanych pracowników.
"Mam nadzieję, że nawiązanie współpracy między naszymi firmami to kolejne zielone światło dla rynku lotniczego i całej gospodarki w regionie." - mówi Włodzimierz Machczyński, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - "Obecność na naszym lotnisku kolejnego dystrybutora paliw oznacza wzrost konkurencyjności Gdańska dla linii lotniczych. Niemniej jednak, przy tworzeniu naszych planów rozwoju uwzględniamy nie tylko chęć uatrakcyjnienia naszej oferty, jako portu lotniczego, ale też troszczymy się o bezpieczeństwo i wygodę wszystkich pasażerów i samolotów korzystających z naszych usług. Powstanie nowej bazy paliwowej jest jednym z czynników, które zarówno zwiększą konkurencyjność, zapewnią wygodę, jak i podniosą bezpieczeństwo."
Za sprawą podpisanego porozumienia, już w niedalekiej przyszłości, zwiększy się konkurencja wśród dostawców paliw na gdańskim lotnisku. Tym samym wzrośnie atrakcyjność lokalnego lotniska przy wyborze przez linie lotnicze nowych lokalizacji dla ich baz oraz połączeń. W Gdańsku swoją bazę ma już węgierski Wizzair. Rosną również szanse na powstanie w Trójmieście bazy największej taniej linii lotniczej w Europie - irlandzkiego Ryanaira.
Aktualnie w rafinerii Grupy LOTOS w Gdańsku paliwo lotnicze produkują dwie instalacje Merox. W ciągu ok. 1,5 godziny tylko jedna taka instalacja jest w stanie wyprodukować ok. 80 ton paliwa. Taka ilość wystarczy Boeingowi 767 na przelot z Warszawy do Nowego Jorku i z powrotem.
W 2006 r. Grupa LOTOS wyprodukowała łącznie ponad 450 tys. ton paliwa lotniczego. Dla porównania w 2005 r. było to ok. 275 tys. ton. Około 80% tych wolumenów trafiło na eksport, m.in. do Wielkiej Brytanii, Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii oraz Czech. Paliwo lotnicze z Grupy LOTOS dostarczane jest również lotniskom we Wrocławiu, Szczecinie, Bydgoszczy, Rzeszowie oraz Gdańsku.
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy jest spółką prawa handlowego zarządzającą infrastrukturą lotniska w Gdańsku, które jest jednym z trzech najważniejszych lotnisk międzynarodowych w Polsce (oprócz Warszawy). Położone w centrum województwa Pomorskiego lotnisko obsługuje także podróżnych z okolic Elbląga, Torunia, Koszalina i Olsztyna. Do udziałowców Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy należą PP Porty Lotnicze, Województwo Pomorskie oraz gminy miast należących do trójmiasta - Gdańsk, Sopot i Gdynia. Gdańskie lotnisko dynamicznie się rozwija - w 2006 r. liczba pasażerów korzystających z usług portu przekroczyła milion. W ramach długoletniego planu inwestycyjnego Spółka przewiduje budowę drugiego terminalu pasażerskiego i cargo wraz z infrastrukturą oraz liczne projekty zmierzające do rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniskowej.
Grupa LOTOS (www.lotos.pl) jest grupą kapitałową, w skład której oprócz LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i firmy wydobywczej Petrobaltic wchodzi 17 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec 2006 r. wyniosło 5624 osób.
To o 189. pracowników więcej niż pod koniec 2005 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej LOTOS za cały 2006 r. osiągnęły wysokość 12.812,7 mln zł. Zysk netto koncernu na koniec 2006 r., przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, osiągnął wielkość 666,1 mln zł. Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą 6 mln ton ropy naftowej rocznie. W 2006 r. Grupa Kapitałowa LOTOS sprzedała ponad 7 mln ton produktów ropopochodnych z czego ponad 4,5 mln ton stanowiły paliwa (benzyny, olej napędowy oraz lekki olej opałowy).
Udział koncernu w krajowym rynku paliw wyniósł w III kw. 2006 r. 25,7 proc. W ramach opublikowanej w czerwcu 2006 r. strategii Grupa Kapitałowa LOTOS planuje do 2012 r. m.in. wzrost przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii do 10,5 mln ton rocznie, wzrost wydobycia z M. Bałtyckiego do 1 mln ton rocznie (ok. 265 tys. ton w 2006 r.), uzyskanie bezpośredniego dostępu do złóż za granicą oraz wzrost udziału w detalicznym rynku paliw w Polsce do 10 proc. (ok. 7 proc. we wrześniu 2006 r.) i w rynku hurtowym do 30 proc. (22,8 proc. w 2005 r.)