Lotnisko w Gdańsku wraca do normalności
W ciągu sześciu miesięcy br. Port Lotniczy Gdańsk obsłużył 907 618 pasażerów. To mniej o 63,1% niż w porównywalnym, rekordowym okresie ubiegłego roku. Zmniejszyła się także liczba operacji lotniczych, było ich 11 628, o 49,2 % mniej niż w pierwszej połowie 2019.
„Nasze wyniki są zgodne z przewidywaniami. Nie obsługiwaliśmy bowiem rejsowych połączeń międzynarodowych przez cały kwartał, a krajowych przez dwa i pół miesiąca. Spadki są więc naturalną konsekwencją epidemii koronawirusa i prawie całkowitego uziemienia ruchu pasażerskiego. Na szczęście od czerwca ten ruch sukcesywnie się zwiększa i pierwsze wyniki napawają optymizmem, szczególnie, że w Gdańsku są lepsze niż na innych dużych polskich lotniskach. Obserwując statystyki widzę, że znakomicie odradza się Wielka Brytania i Irlandia, w tym Londyn-Luton, Londyn-Gatwick, Londyn-Stansted, Manchester i Dublin, gdzie lata po 150 osób w każdym samolocie. Bardzo szybko powraca też ruch do północnych Włoch, do Mediolanu-Bergamo podróżuje około 145 osób. Pasażerowie spragnieni są wakacji i słońca, dlatego też po 140 osób lata w każdym samolocie do Aten i Burgas. Rewelacyjnie obłożone są także połączenia do Eindhoven i Paryża-Beauvais. Dopełnieniem dobrych wiadomości jest zmiana przez linie KLM samolotu na większy, operującego na połączeniu do Amsterdamu. 88-miejscowy samolot nie wystarczał, by pomieścić chętnych na te loty. Podejrzewam, że za chwilę podobny ruch wykona Lufthansa na połączeniu do Monachium, gdzie współczynnik wykorzystania miejsc w samolocie dochodzi do 90%” – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
W czerwcu gdańskie lotnisko obsłużyło 18 226 pasażerów i 1 141 operacji lotniczych. Od 1 czerwca ruszyły loty krajowe realizowane przez Polskie Linie Lotnicze LOT, a od połowy czerwca wznowiony został ruch międzynarodowy.
W pierwszym półroczu 2020 najmniejszy spadek, o 8,7%, gdańskie lotnisko zanotowało w obsłudze cargo, czyli transporcie towarów i poczty. W czasie epidemii koronawirusa samoloty cargo mogły latać bez ograniczeń. Ruch był jednak mniejszy niż przed epidemią, bo nie było możliwości odprawiania przesyłek na samoloty rejsowe i nie działała duża liczba firm.
Dotknięty epidemią prawie cały drugi kwartał 2020 przełożył się także na półroczne wyniki finansowe Portu Lotniczego Gdańsk. Za ten okres zanotowaliśmy stratę w wysokości 6,5 mln złotych. „Spadki w najważniejszych kategoriach ruchu lotniczego musiały przełożyć się na finanse. Wraz z odradzaniem się ruchu lotniczego nasze przychody będą rosły, a ponadto nadal będziemy oszczędzać, by w ten sposób przejść przez ten trudny czas. Jednak rosnący ruch lotniczy pozwala widzieć przyszłość w jaśniejszych barwach. Dlatego zachęcamy wszystkich do latania, bo samolot to nadal najbezpieczniejszy środek transportu, który w szybki i bezpieczny sposób przeniesie nas w miejsca, do których ostatnio szczególnie tęsknimy” – powiedział Tomasz Kloskowski.
Port Lotniczy Gdańsk odbudowuje swoją pozycję sprzed pandemii. Prawie każdego dnia linie lotnicze wznawiają swoje połączenia, a także ogłaszają nowe kierunki lotów, w tym wiele wakacyjnych. Dziś w siatce połączeń jest ponad 20 miejsc, do których w promocyjnych cenach można polecieć z Gdańska na letni odpoczynek lub weekendowy wypad. W ofercie są greckie Ateny, Saloniki, Kalamata, Korfu, Rodos, Mykonos, a na Krecie Chania i Heraklion, w Chorwacji: Dubrownik, Split i Zadar, w Hiszpanii: Barcelona, Alicante i Majorka, na Cyprze: Larnaka i Pafos, we Włoszech: Rzym, Mediolan i Piza, jest Malta, Burgas w Bułgarii, Odessa na Ukrainie i Tirana w Albanii.
Aktualna siatka połączeń z Gdańska:
Aarhus, Alicante, Ateny, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Cork, Dublin, Edynburg, Hamburg, Goteborg, Kalamata, Kijów-Boryspol, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Odessa, Oslo-Torp, Pafos, Piza, Sztokholm–Skavsta, Wiedeń; Ryanair
Aberdeen, Alesund, Barcelona-El Prat, Bari, Bergen, Billund, Bodo, Charków, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Edynburg, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Kijów-Żulany, Kolonia-Bonn, Kristiansand, Larnaka, Liverpool, Londyn-Gatwick, Londyn-Luton, Lwów, Malmo, Mediolan-Bergamo, Molde, Mykonos, Odessa, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku, Zaporoże; Wizz Air
Kraków, Rzeszów, Warszawa, Dubrownik, Split, Zadar, Rzym, Saloniki, Rodos, Korfu, Chania, Burgas, Tirana, Barcelona-El Prat; LOT
Amsterdam KLM, Kopenhaga SAS; Frankfurt, Monachium Lufthansa; Oslo Norwegian;
Liczba pasażerów w poszczególnych miesiącach 2020 kształtowała się następująco:
- styczeń 374 355 pasażerów, wzrost o 17,4 2% w porównaniu do stycznia 2019
- luty 367 538 pasażerów, wzrost o 14,3% w porównaniu do lutego 2019
- marzec 145 117 pasażerów, spadek o 59,8% w porównaniu do marca 2019
- kwiecień 1 128 pasażerów, spadek o 99,7% w porównaniu do kwietnia 2019
- maj 1 257 pasażerów, spadek o 99,7% w porównaniu do maja 2019
- czerwiec 18 226 pasażerów, spadek o 96,6% w porównaniu do czerwca 2019
Szczegóły dot. ruchu lotniczego i finansów Portu Lotniczego Gdańsk w Sprawozdaniu dla mediów TUTAJ