Gdańskie lotnisko z najlepszym w Polsce systemem nawigacyjnym
Takie systemy mają największe europejskie lotniska. Umożliwia on starty i lądowania nawet w dużej mgle i spowoduje, że liczba lotów odwołanych w Gdańsku lub przekierowanych na inne lotniska spadnie prawie do zera. Dotychczas przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 metrów włącznie. Równocześnie załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 metrów. Od dzisiaj minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera.
Rys. Parametry poszczególnych kategorii systemu ILS na gdańskim lotnisku (DH – wysokość decyzji; RVR – widzialność wzdłuż drogi startowej)
Prace nad uruchomieniem kategorii III ILS trwały w Gdańsku od ponad 4 lat. Był to proces, w którym swoją pracę musieli wykonać: Port Lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego. Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 roku właściwego certyfikatu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Posłuchaj: mówi Tomasz Kloskowski
Rys. Porównanie systemów ILS i ich parametrów na największych polskich lotniskach
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 miliona złotych. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat III B i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).
Port Lotniczy Gdańsk systematycznie podnosił poziom systemu ILS. W 1977 roku wyposażono lotnisko w ILS I kategorii, od 2015 roku był ILS II kategorii, a teraz startuje ILS najwyższej III kategorii. W ramach realizacji projektu dostosowania do wymagań ILS kat. III B, gdańskie lotnisko opracowało i wdrożyło zmiany w istniejących procedurach LVP (Low Visibility Procedures), obowiązkowych w przypadku niskiej widzialności, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa kołującym samolotom. W nawierzchniach operacyjnych lotniska zamontowano tzw. pętle indukcyjne, dzięki którym kontrolerzy ruchu lotniczego na wieży lotniska na bieżąco mogą określić pozycję samolotów. Wiedzą też, gdzie znajdują się pojazdy lotniskowe, mogą nimi szybko dysponować i usuwać z pola manewrowego przed operacjami kołowania, lądowania i startów statków powietrznych w trudnych warunkach. Samoloty przy takich operacjach, przy minimalnej widzialności, korzystają z oświetlenia nawigacyjnego. By cały system sprawnie działał, konieczne było uruchomienie też dodatkowej anteny ILS (tzw. monitora pola dalekiego anteny kierunku systemu ILS).