Gdańsk 1 °C
  • Pomoc dla niepełnosprawnych
  • Kontrast
    Change language Sprache ändern изменить язык Zmień język

    Branża lotnicza pisze do premiera i ministra infrastruktury

    2021-08-23, 15:00

    Główne zdjęcie
    List otwarty dotyczy drastycznej podwyżki opłat związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce, a w szczególności w polskich lotniskach regionalnych.

    Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nie przenoszenia na pasażerów kosztów Covid poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów oraz nie faworyzowania pasażerów odlatujących z Lotniska Chopina kosztem pasażerów odlatujących z innych polskich portów regionalnych. 

    Pełen tekst listu otwartego: 

    "Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych operujących w Polsce zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.

    Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty.

    Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges) czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku. Oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

    W  Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: 
    a)    pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego  – PL im. F. Chopina w Warszawie;
    b)    druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

    W przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat:
    1)    terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej):
    a)    dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %); 
    b)    dla Portów Lotniczych  Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%);
    2)    trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).

    Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19.

    Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 EUR, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina  opłata wynosiła 90 EUR, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 EUR.

    Zwracamy również uwagę, że dominującym w Europie jest system JEDNEJ STREFY poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83% państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych – Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych. Porównanie sprzed pandemii COVID-19 trzech (z 5) krajów, w których obowiązywała więcej niż jedna strefa poboru opłat terminalowych wskazuje, że:
    a)    we Włoszech różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła ok. 7 EUR;
    b)    we Francji różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 40 EUR;
    c)    w Polsce różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 91 EUR 

    Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie! 

    Nie tylko pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego.

    Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. 

    Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo „opodatkować” pasażerów polskich portów regionalnych?

    Podpisani poniżej: linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy i inni interesariusze polskiego rynku lotniczego, reprezentując również miliony naszych pasażerów, PROTESTUJEMY przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych.

    Licząc na wsparcie odbudowy branży lotniczej w Polsce i zrozumienie specyfiki prowadzonej przez interesariuszy rynku lotniczego działalności, deklarujemy wolę ścisłej współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad, które będą stanowiły czynnik rozwojowy nie tylko o znaczeniu regionalnym, ale przede wszystkim ogólnopolskim.

    Sygnatariusze Apelu:

    1.    Tomasz Kloskowski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk
    2.    Leszek Chorzewski – p.o. Prezesa Zarządu Portu Lotniczego Modlin
    3.    Anna Midera – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź
    4.    Dariusz Kuś – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław
    5.    Tomasz Moraczewski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz
    6.    Maciej Dziadosz – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów
    7.    Tomasz Kądziołka – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
    8.    József Váradi – Prezes Zarządu Wizzair Group
    9.    Michał Kaczmarzyk – Prezes Zarządu Ryanair Sun S.A. (Ryanair Group) 
    10.    Andrzej Kobielski - Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy Enter Air
    11.    Ton Jochems - Senior Manager Groundservices KLM Cityhopper
    12.    Grzegorz Polaniecki - Członek Zarządu, Dyrektor Generalny Enter Air 
    13.    Jan Szczepkowski – Prezes Zarządu SprintAir
    14.    Jarosław Chłopecki – Wiceprezes Zarządu SprintAir
    15.    Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Biura Podróży ITAKA
    16.    Maciej Nykiel - Prezes Zarządu Biura Podróży Nekera Sp. z o.o.
    17.    Grzegorz Baszczyński – Prezes Zarządu Biura Podróży Rainbow Tours
    18.    Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Turystyki
    19.    Wojciech Piotr Skwirowski – Prezes Zarządu Fundacji Polskie Niebo
    20.    Tomasz Buraś – Prezes Zarządu DHL Express (Poland)
    21.    Jan Szczepkowski – Prezes Zarządu SprintAir Cargo
    22.    Jarosław Chłopecki – Wiceprezes Zarządu SprintAir Cargo
    23.    Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki

     

    Zobacz najnowsze