65 milionów pasażerów w 50-letniej historii gdańskiego lotniska
W pierwszym roku działalności lotniska w Rębiechowie, w 1974 roku, było ponad 250 tysięcy pasażerów. Tak podaje Rocznik statystyczny transportu z 1986 roku. Dla porównania w 2023 roku mieliśmy prawie 6 milionów pasażerów, czyli prawie 24 razy więcej.
„Port Lotniczy Gdańsk zawdzięcza swój rozwój pasażerom, którzy każdego dnia wybierają Gdańsk jako miejsce docelowe. Rośniemy dzięki inwestycjom, które zrealizowaliśmy i które nadal zamierzamy realizować. Ważne jest zaufanie naszych właścicieli: prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Pozycję portu budują też jej pracownicy i wiele firm kooperujących” – powiedział na konferencji prasowej na lotnisku Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Od momentu, gdy zaczęła działalność w 1994 roku spółka Port Lotniczy, przez 30 lat, gdańskie lotnisko obsłużyło 60 milionów pasażerów. W 1994 roku było tylko 146 tysięcy gości. Pierwszy milion pasażerów w skali jednego roku był w 2006 roku, drugi w 2010, trzeci w 2014, czwarty w 2016, a piąty w 2019. Prawie na pewno sześć milionów obsłużonych pasażerów przekroczymy w 2024 roku.
„To bardzo ważne, żeby widzieć lotnisko jako element naszego rozwoju gospodarczego. Odpowiednia siatka połączeń i dobrej jakości lotnisko to ważne elementy przy podejmowaniu decyzji o ulokowaniu firmy w takim czy innym miejscu” – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. „W 1974 roku, kiedy lotnisko zaczęło działalność w Rębiechowie, obsłużyło 250 tys. pasażerów. Pierwszy milion przekroczyliśmy w 2006 roku, a w ubiegłym roku zostało obsłużonych niemal 6 milionów pasażerów. Te dane pokazują, jak bardzo nasze lotnisko się rozwija” – dodała.
„Rozwój lotniska i naszego regionu wpływają na wzrost liczby inwestycji zagranicznych. Jesteśmy pod tym względem na piątym miejscu w Polsce. Nasz port lotniczy wpływa także na rozwój miejsc dla turystów, których przez 11 lat dwukrotnie przybyło” – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Port lotniczy dla sportu i kultury
„Port Lotniczy Gdańsk to niezwykły mecenas kultury i sportu w naszym regionie. Co roku na ten cel przeznaczane są 3-4 mln złotych. Prawie każdy trójmiejski klub ma na liście sponsorów lotnisko im. Lecha Wałęsy, w tym Trefl Sopot, Trefl Gdańsk czy piłkarze ręczni. To jest niezwykłe wsparcie dla lokalnego sportu. Widoczne jest również wspieranie kultury i instytucji oraz działania prospołeczne. To powoduje, że nasi mieszkańcy traktują lotnisko jako miejsce, z którego się nie tylko lata, ale gdzie także można dobrze spędzić czas” – powiedziała Magdalena Czarzyńska – Jachim, po. prezydenta Sopotu.
Port Lotniczy Gdańsk każdego roku wspiera wiele instytucji i przedsięwzięć. Jesteśmy sponsorami trójmiejskich drużyn sportowych: Trefla Sopot – Sponsor Strategiczny, Trefla Gdańsk – Złoty Sponsor, Wybrzeża Gdańsk Handball – Sponsor Elitarny, Ogniwa Sopot, Wybrzeża Gdańsk i Sopockiego Klubu Lekkoatletycznego. Wspieramy kierowcę rajdowego Sebastian Matuszewski Motorsport, Pomorski Związek Żeglarski, Automobilklub Orski, CSIO Sopot, Bieg Westerplatte, ale także Stowarzyszenie Piłki Ręcznej Gminnego Klubu Sportowego Żukowo i Klub Sportowy Kościerzyna.
Bardzo ważna jest dla nas misja wspierania pomorskiej kultury. W minionych latach sponsorowaliśmy takie instytucje jak Teatr Muzyczny w Gdyni, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Fundacja Gdańska, Opera Bałtycka, Gdański Teatr Szekspirowski, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie. W tym roku sponsorowaliśmy pokaz dronów z okazji urodzin Gdyni, wspieramy Międzynarodowy konkurs astrofotograficzny organizowany przez Hevelianum, Bałtycką Agencję Artystyczną BART w cyklu spotkań pt. „Rodzinne poranki z Mewą Sopocianką”. Zakupiliśmy też do Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku Portret Tadeusza Wawrzyńca Pietrzkiewicza, autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza. Między innymi za to zostaliśmy nominowani do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za 2023 rok. Gala tej nagrody odbędzie się 25 kwietnia.
Historia i kamienie milowe rozwoju
Budowę lotniska w obecnej lokalizacji, w dzielnicy Matarnia, rozpoczęto w 1971 roku, ponieważ lotnisko we Wrzeszczu przeszkadzało w rozwoju dzielnic mieszkaniowych. Uroczyste otwarcie odbyło się 2 maja 1974 roku.
Ważnym krokiem w rozwoju lotniska było powołanie w 1993 roku spółki zarządzającej portem. Przystąpiły do niej samorządy: Gdańsk, Gdynia i Sopot. Spółka rozpoczęła działalność w 1994 roku. W 2001 roku do spółki wszedł samorząd województwa. Współudziałowcem pozostało Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze. Obecnie układ właścicielski jest następujący: Gmina Miasta Gdańska: 37,33 % udziałów, Województwo Pomorskie: 31,02 %, Polskie Porty Lotnicze S.A. 27,47 %, Gmina Miasta Gdyni: 2,11 %, Gmina Miasta Sopotu: 2,07 %.
Kolejnym ważnym momentem było wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku i uwolnienie rynków dla cywilnych lotów oraz pojawienie się tanich linii lotniczych. W 2004 roku regularne połączenia z Gdańska uruchomiła linia Wizz Air do Londynu Luton, następnie do szwedzkiego Malmo oraz Dortmundu w Niemczech. W 2005 roku na Pomorzu pojawił się Ryanair. Pierwszym połączeniem obsługiwanym z Gdańska przez irlandzką linię lotniczą były loty do Londynu Stansted.
Największy rozwój infrastruktury lotniskowej miał miejsce przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku w Polsce. Wówczas w Porcie Lotniczym Gdańsk zbudowane zostały: nowy terminal pasażerski T2, nowa droga kołowania wzdłuż drogi startowej, nowa płyta postojowa dla samolotów przy nowym terminalu, płyta do odladzania samolotów i droga patrolowo-techniczna dla służb. Ponadto zmodernizowany został cały układ odprowadzania wód opadowych. Powstała nowa baza techniczna dla lotniskowego sprzętu zimowego i letniego utrzymania nawierzchni.
Plany na przyszłość. Perspektywa 30 lat.
Port Lotniczy Gdańsk będzie się rozwijał i realizował kolejne inwestycje. W bliskich planach mamy budowę nowej płyty postojowej wraz z płytami odladzania samolotów. W ramach tego projektu będzie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek, takich jak Dreamlinery, czy nawet Airbusy A380. Planujemy budową nowej bazy dla agentów obsługi naziemnej. Po oddaniu do użytku w 2023 roku nowego hangaru do serwisowania i napraw samolotów, wraz z firmą LS Technics przymierzamy się też do budowy kolejnego, podobnego obiektu. Potrzeby na rynku MRO, czyli konserwacji, napraw i remontów samolotów są bowiem coraz większe. Docelowo na gdańskim lotnisku zmieni lokalizację wieża kontroli lotów. Wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego i wzrostem liczby pasażerów będziemy rozbudowywać infrastrukturę terminalową. W tym celu zapewne rozebrany zostanie budynek terminala pasażerskiego T1 i w tym miejscu wybudowany nowy terminal.
Gala urodzinowa
5 kwietnia 2024 w AmberExpo odbędzie się uroczysta gala z okazji dwóch rocznic. Port Lotniczy Gdańsk zaprosił na to wydarzenie kontrahentów, współpracowników i przyjaciół. W trakcie gali uhonorowani zostaną ludzie, którzy wywarli duży wpływ na rozwój lotniska, m.in. patron portu, były Prezydent Rzeczypospolitej Lech Wałęsa, a także Prezes linii lotniczej Wizz Air József Váradi, Roland Cracco Dyrektor Zarządzający firmy Interparking, która rozbudowuje i zarządza lotniskową strefą parkingową i Dag Rasmussen Prezes i Dyrektor Generalny Lagardere Travel Retail, firmy która prowadzi strefę komercyjną sklepów i restauracji lotniska. Wyróżnieni otrzymają statuetkę, która powstała specjalnie z tej okazji, wykonana została z brązu przez polskiego artystę rzeźbiarza Tomasza Radziewicza. Tytuł rzeźby to Wolność/Freedom. Jak twierdzi autor: „Inspiracją do jej stworzenia było logo lotniska i idea wolności, z którą wiąże się wszystko, co stanowi o współczesnym człowieku. Wolność jako wolność słowa, wolność ducha, myśli czy wreszcie wolność w przemieszczaniu się i odkrywaniu świata”. W trakcie gali urodzinowej wystąpią artyści, w tym popularna piosenkarka Reni Jusis, pianiści z Pomorza, artyści Teatru Muzycznego z Gdyni, Capella Gedanensis i zespół Bubliczki z Kaszub.