Początki portu lotniczego w Gdańsku
Pierwszy cywilny port lotniczy w Gdańsku powstał po I Wojnie Światowej na bazie lotniska wojskowego z 1910 roku, położonego we Wrzeszczu, dawnym Langfuhr. Był to port administrowany przez Senat Wolnego Miasta Gdańska. Od tego momentu datują się liczne przeobrażenia i dynamiczny rozwój lotniska: anektowanie nowych obszarów i zmiany infrastruktury.
W latach dwudziestych gdańskie lotnisko stało się portem o międzynarodowym charakterze: nie tylko docelowym, lecz również tranzytowym. Korzystały z niego samoloty różnych towarzystw, między innymi flota powietrzna Niemiecko-Radzieckiego Towarzystwa Lotniczego DERULUFT / Deutsch-Rusische Luftverkehrsgesellschaft /, które eksploatowało linię z Berlina do Leningradu i Moskwy. |
Bardzo dobre warunki gdańskiego portu pozwoliły na uruchomienie stałych połączeń z Warszawą, Szczecinem, Elblągiem, Malborkiem, Królewcem, Olsztynem i Berlinem. |
Pierwsza polska linia lotnicza
Pierwsza polska regularna linia lotnicza została uruchomiona 5 września 1922 roku. Obsługiwało ją przedsiębiorstwo „Aerolloyd” samolotami typu Junkers F-13, które latały raz dziennie na trasie Gdańsk-Warszawa-Lwów.
W latach 1922-1939 lądowały w Gdańsku samoloty typu Junkers F-13, Fokker-VII/1M, PWS-24, Lockheed L-10A „Elektra”, Lockheed L-14H „Super Elektra”, Douglas DC-2 i Junkers Ju-52. O rozmiarach świadczonych usług mówi przeciętna liczba obsługiwanych pasażerów: ok. 1500 osób rocznie w okresie od 1929 do 1935 roku. Do 1974 roku lotnisko w Gdańsku-Wrzeszczu obsługiwało linie bezpośrednio łączące Gdańsk z Warszawą, Szczecinem, Bydgoszczą, Krakowem, Wrocławiem, Katowicami i Rzeszowem. |
Na przestrzeni tego czasu sukcesywnie uruchamiano połączenia międzynarodowe. Szczególnie częste były połączenia w sezonach letnich z Kopenhagą, Sztokholmem, Berlinem, Budapesztem, Warną i Burgas. Ponadto samoloty czarterowe latały z Gdańska do wielu innych portów zagranicznych. |
Pierwszy polski port lotniczy
W odpowiedzi na rosnące potrzeby dynamicznie rozwijającego się regionu zadecydowano o zmianie lokalizacji portu z centrum miasta na obszar stwarzający możliwości dalszego rozwoju gdańskiej komunikacji lotniczej i aglomeracji Zatoki Gdańskiej.
Pierwszy polski port lotniczy wybudowany całkowicie od podstaw został otwarty 2 maja 1974 roku w Gdańsku-Rębiechowie. Położony na Wysoczyźnie Kaszubskiej, 10 kilometrów na zachód od Gdańska i 23 kilometry na południe od Gdyni, na obszarze 240 ha stanowił znaczący potencjał rynkowy dla obsługi transportu lotniczego. Wraz ze zmianami politycznymi i gospodarczymi zmieniło się również lotnisko. Z dniem 30 kwietnia 1993 roku Port Lotniczy Gdańsk przekształcił się w zorientowaną kapitałowo spółkę prawa handlowego o strukturze w pełni odpowiadającej strukturom przedsiębiorstw krajów Unii Europejskiej. Urynkowienie gospodarki stało się również sprzymierzeńcem ostatniego przeobrażenia infrastruktury. |
Aby podwyższyć jakość oferowanych usług i w pełni sprostać wymaganiom pasażerów i przewoźników wybudowano nowy terminal pasażerski o standardzie europejskim. W roku obchodów 1000-lecia miasta Gdańska - 4 sierpnia 1997 roku odprawiono w nim pierwszego pasażera. Dzisiaj Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy jest częścią krajowego, europejskiego i światowego systemu transportowego. Jako trzeci co do wielkości port lotniczy w Polsce stanowi zapasowe lotnisko dla portu lotniczego w Warszawie. |